Sa luam acum in considerare teza care rezuma lectia Auschwitz-ului: omul este cel care supravietuieste omului.
in primul sens, ea se refera la musulman (sau la zona gri) si va desemna capacitatea inumana de a supravietui omului.
in cel de-al doilea, ea se refera la supravietuitor, si numeste capacitatea omului de a-i supravietui musulmanului, non-omului.
Dar, la o privire mai atenta, cele doua sensuri converg intr-un punct, care constituie, ca sa spunem astfel, nucleul lor semantic cel mai intim, in care cele doua semnificatii par sa coincida pentru o clipa.
in acel punct sta musulmanul; si, in el, se desprinde cel de-al treilea - mai adevarat si, in acelasi timp, mai ambiguu - sens al tezei, acela pe care Levi il proclama spunind ei, musulmanii, strivitii sint martorii integrali: omul este non-omul; cu adevarat uman este cel a carui umanitate a fost in intregime distrusa.
Giorgio Agamben.
Auschwitz-ului | Omul este cel care supravietuieste omului in primul sens ea se refera la musulman (sau la zona gri) si va desemna capacitatea inumana de a supravietui omului in cel deal doilea ea se refera la supravietuitor si numeste capacitatea omului de ai supravietui musulmanului nonomului |
---|---|
Levi il proclama spunind ei, musulmanii, strivitii sint martorii integrali | Omul este nonomul |