Conceptele-cheie din gandirea si cultura chineza reprezinta coagularea concisa a istoriei noastre care se intinde pe o perioada de peste 5000 de ani.
Selectarea si prezentarea lor inseamna o munca pe cat de interesanta, pe atat de importanta si in tara, dar si in intreaga lume.
( Li Xueqin – profesor la Institutul de cercetare a culturii gandirii, profesor la departamentul de istorie din cadrul Universitatii Qinghua, cercetator de prim rang si seful echipei de specialisti din cadrul Proiectului arheologic destinat dinastiilor Xia, Shang si Zhou) Proiectul „ Concepte-cheie din gandirea si cultura chineza ” a inregistrat un debut foarte bun.
Sper ca, prin acest proiect, conceptele-cheie selectate in carte sa fie difuzate peste timp si spatiu, mai departe si pentru perioade lungi, astfel incat sa-i ajute pe straini sa inteleaga traditia culturii si gandirii chineze, sa inteleaga fagasul ales de chinezi, sa inteleaga visul chinez .
( Huang Youyi – Director adjunct la Asociatia traducatorilor autorizati din China, director al Comisiei de autorizare a traducatorilor de limba engleza din China) Studentii din Vest care studiaza filosofie si cultura chineza, daca aspira sa dobandeasca o intelegere nuantata si sofisticata asupra acestei traditii antice, trebuie sa stapaneasca un vocabular conceptual care le va asigura un portal prin care sa patrunda in alt taram, cel al gandirii chineze.
In acest proiect au fost angrenati specialisti de marca pentru a selecta, cerceta si explica structura conceptuala a culturii chineze si pentru a le furniza acestor studenti resursele critice necesare, pentru a putea, astfel, sa-si extinda orizontul cultural.
( Roger T.
Ames – profesor de filosofie si editor la Philosophy East&West) Sintagma „ concepte-cheie din gandirea si cultura chineza ” se refera la acei termeni si cuvinte‑cheie sau expresii care au fost, in primul rand, create si construite de poporul chinez.
Aceste cuvinte si expresii au condensat, coagulat si comprimat in interiorul lor principii de filosofie chineza, spiritul umanist, moduri de gandire si valori sinice.
Acestea sunt produsul celor cateva milenii de gandire rationala, dar sunt, in acelasi timp, si rezultatul sondarilor poporului chinez asupra naturii si societatii.
In plus, acestea inglobeaza intelepciunea istorica a poporului chinez si reflecta cautarile sale spirituale cele mai profunde, precum si adancimile si expansiunea gandirii acestui popor.
Modul sau de a gandi, valorile, principiile umaniste si filosofia continute in aceste concepte se constituie intr‑un soi de „gene vii” care se topesc in strafundurile sangvine ale posteritatii chineze; s‑au cristalizat in credintele si temperamentul comun cu care se identifica poporul chinez, constituindu‑se in esafodaje pentru traditia academica, cultura gandirii si lumea spirituala chineza.
In acceptiunea chinezilor din ziua de astazi, conceptele din aceasta carte sunt puncte esentiale pentru o buna intelegere a evolutiei filosofiei si gandirii antice chineze, a spiritului umanist, a modului de a gandi si a valorilor, precum si pentru dezvoltarea artelor, literaturii si istoriei din China.
De asemenea, pentru alte tari si popoare, acestea constituie cheia intelegerii lumii spirituale a chinezilor din China contemporana, incluzandu‑i aici si pe chinezii din diaspora.
Intr‑o era a diversitatii culturale si a discursurilor multipolare, culturi din zone diferite, din tari diferite, care reprezinta popoare diferite, intra in fuziune unele cu altele mult mai repede, pe spatii mult mai largi si la un nivel mult mai profund decat in orice alt moment din istoria lumii.
Fiecare tara sau popor poseda propriile sisteme discursive, precum si traditii unice de gandire, toate acestea ocupandu‑si locul desemnat in cadrul civilizatiilor si discursurilor lumii intregi, isi imbratiseaza pozitia pe scena mondiala si se bucura de respectul cuvenit.
Conceptele esentiale din cadrul unei culturi si al unui sistem de gandire reprezinta negresit nucleul central al discursului unei tari sau al unui popor, se constituie in partea sa esentiala, este „maduva” sistemului sau de gandire, „radacina” culturii sale, „suflul” spiritualitatii sale, „nucleul” invataturii.
Din ce in ce mai multi eruditi recunosc ca gandirea chineza se constituie in inspiratie capacitata sa solutioneze o multitudine de probleme spinoase cu care se confrunta omenirea in prezent.
Concepte promovate de chinezi, precum „Prin virtute poti sustine lumea intreaga”, „Dao urmeaza legea naturii”, „Cerul si omul una sunt”, „Sa fie armonie, nu uniformizare”, „Poporul e fundatia statului” si „Studiul Clasi.
Ideea Europeana este un brand dedicat promovării culturii și tradițiilor europene, oferind o gamă variată de produse, de la artizanat și suveniruri la materiale educaționale.
Cu un accent pe autenticitate și diversitate, brandul își propune să inspire consumatorii să aprecieze bogăția culturală a Europei.
Ideea Europeana promovează un stil de viață educat și conștient, încurajând oamenii să exploreze și să învețe despre tradițiile și obiceiurile din diferite colțuri ale Europei.
Brandul se angajează să sprijine meșteșugarii locali și să ofere produse de calitate, care să reflecte frumusețea diversității culturale.