For a tour of noir cinema this handbook is the perfect companion and Barry Gifford is an ideal guide.
His choice selection of films exposes the menacing, moody, and oftentimes violent underbelly of this dark movie genre that occupies a favorite niche in American popular culture.
Some are classics, some are little known and seldom seen, but all, once viewed, are deeply remembered by aficionados of noir .
Gifford's roll call of unforgettables includes these, and more: The Asphalt Jungle , Body and Soul , Body Heat , Charley Varrick , Chinatown , The Devil Thumbs a Ride , D.
, Double Indemnity , High Sierra , Key Largo , Kiss of Death , Mean Streets , Mildred Pierce , Mr.
Majestyk , Out of the Past , The Strange Love of Martha Ivers , Strangers on a Train , White Heat , along with several noir classics from Europe -- Repulsion , The Hidden Room , Shoot the Piano Player , The 400 Blows , Odd Man Out .
Gifford identifies the directors and names the many noir stars, the greats and not-so-greats who were cast in the indelible roles of hoods, B-girls, psychopaths, grifters, gumshoes, waifs, tarts, femme fatales, mobsters, molls, and ex-cons.
In an introduction novelists Edward Gorman and Dow Mossman applaud Gifford's selections and his insights: The movies discussed here range from the lowest of the B's to the biggest of the A's, and this book is going to make you want to run out and locate every one of them (and good luck to you; finding The Devil Thumbs a Ride could take you a lifetime).
Through Barry Gifford's eyes we begin to see their similarities and their value.
What Andrew Sarris did for the mainstream film in The American Cinema , Barry does here for the crime film.
With a connoisseur's insight and an offbeat sensitivity perfectly tailored to his subjects, Gifford's brief essays cover a hundred of the noir buff's favorites.
His highly polished impressions take the reader through five decades of noir to find both the heart and the art of the plotline.
More | The |
---|---|
Gifford's selections and his insights | The movies discussed here range from the lowest of the |
University Press of Mississippi (UPM) este o editură academică cu sediul în Jackson, Mississippi.
Înființată în 1970, UPM este afiliată celor opt universități de stat din Mississippi și este dedicată promovării burselor și promovării înțelegerii culturale prin publicarea de cărți academice, reviste și resurse digitale.
UPM publică lucrări într-o gamă largă de discipline, cu un accent deosebit pe științe umaniste, științe sociale și arte.
Catalogul său include cărți din domenii precum literatură, istorie, antropologie, sociologie, istoria artei, studii cinematografice, muzicologie și studii sudice, printre altele.
Una dintre misiunile principale ale UPM este de a evidenția și sărbători moștenirea culturală diversă a sudului Americii.
Presa este cunoscută pentru accent puternic pe literatura, istoria și cultura sudice, publicând lucrări care explorează tradițiile bogate ale regiunii, istoria complexă și problemele contemporane.
Pe lângă concentrarea pe studiile sudice, UPM publică, de asemenea, lucrări academice care abordează subiecte naționale și internaționale mai largi.
Publicațiile sale contribuie la discursul academic și promovează înțelegerea interculturală, aducând contribuții semnificative la diferite domenii de cercetare și studiu.
UPM se angajează să mențină standarde editoriale și academice înalte, asigurându-se că publicațiile sale sunt supuse unei evaluări riguroase de către colegi și a unui control academic.
Presa se mândrește, de asemenea, cu angajamentul său față de diversitate, echitate și incluziune, străduindu-se să amplifice vocile și perspectivele subreprezentate în programul său de publicare.
În general, University Press of Mississippi joacă un rol vital în promovarea burselor, promovarea schimbului intelectual și conservarea moștenirii culturale.
Publicațiile sale contribuie la o înțelegere mai profundă a Sudului Americii și a lumii în general, îmbogățind discursul academic și încurajând aprecierea pentru științele umaniste și sociale.