In contextul crizei in care intrase Imperiul otoman ca urmare a asediului ratat al Vienei (1683) si al ofensivei armatei habsburgice, principatele romane devenisera teatrul operatiunilor militare.
Se intampla in vremea razboiului din 1787-1791, purtat de Rusia tarista si Imperiul habsburgic contra Semilunei.
Pe fondul acestui conflict militar european are loc un episod “hazliu” petrecut in Banat, la Caransebes.
Iata ce se spune despre “batalia tuicii” din 17 septembrie 1788.
Armata austriaca de aproximativ 100.
000 de soldati si-a stabilit tabara in preajma Caransebesului.
Avangarda, constituita dintr-un contingent de husari, a trecut Timisul pentru a verifica prezenta armatei otomane.
Neexistand nici un semn despre prezenta turcilor, husarii s-au “lovit” in schimb de un grup de tigani, care s-au oferit sa le vanda niste schnapps.
Ostasii calare au cumparat schnapps-ul si au incept sa bea.
Indata dupa aceea a trecut raul si un grup de infanteristi habsburgici.
Cand au vazut ce petrecere s-a pus la cale, infanteristii au vrut si ei alcool.
A urmat o discutie incinsa, intre cele doua tabere incingandu-se o bataie sora cu moartea.
In toiul “luptei”, cativa infanteristi au inceput sa strige (deci in romaneste.
) “Turcii! Turcii!”, facandu-i pe husari sa dea bir cu fugitii, convinsi fiind ca atacul armatei otomane este iminent.
Cea mai mare parte dintre infanteristi a inceput de asemenea sa se imprastie.
Explicatia este ca armata habsburgica era alcatuita din tot felul de “etnii” care nu stapaneau neaparat germana.
Situatia s-a inrautatit atunci cand ofiterii, in incercarea lor de a restabili ordinea, au inceput sa strige “Halt! Halt!”, ceea ce a fost “tradus” in “Allah! Allah!”.
Observand goana husarilor prin tabara habsburgica, unul dintre comandanti s-a gandit ca este o sarja de cavalerie a armatei otomane, drept care a ordonat deschiderea focului.
Trupele de artilerie deschideau focul asupra oricarei umbre.
Doua zile mai tarziu, turcii descopereau o “avangarda moarta”.
Paideia este un brand dedicat educației și dezvoltării personale, care oferă o gamă variată de resurse, de la cărți și cursuri la ateliere și seminarii.
Cu un accent pe învățare continuă și autocunoaștere, Paideia inspiră utilizatorii să își dezvolte abilitățile și cunoștințele într-un mod accesibil și interactiv.
Brandul promovează valori precum creativitatea, gândirea critică și colaborarea, devenind astfel o alegere populară pentru cei care doresc să investească în propria dezvoltare personală și profesională.