Description An archive-based, in-depth analysis of the surreal nature and science movies of the pioneering French filmmaker Jean Painlev Before Jacques-Yves Cousteau, there was Jean Painlev , a pioneering French scientific and nature filmmaker with a Surrealist's eye.
Creator of more than two hundred films, his studies of strange animal worlds doubled as critical reimaginations of humanity.
With an unerring eye for the uncanny and unexpected, Painlev and his assistant Genevi ve Hamon captured oneiric octopuses, metamorphic crustaceans, erotic seahorses, mythic vampire bats, and insatiable predatory insects.
Zoological Surrealism draws from Painlev 's early oeuvre to rethink the entangled histories of cinema, Surrealism, and scientific research in interwar France.
Delving deeply into Painlev 's archive, James Leo Cahill develops an account of cinema's Copernican vocation--how it was used to forge new scientific discoveries while also displacing and critiquing anthropocentric viewpoints.
From Painlev 's engagements with Sergei Eisenstein, Georges Franju, and competing Surrealists to the historiographical dimensions of Jean Vigo's concept of social cinema, Zoological Surrealism taps never-before-examined sources to offer a completely original perspective on a cutting-edge filmmaker.
The first extensive English-language study of Painlev 's early films and their contexts, it adds important new insight to our understanding of film while also contributing to contemporary investigations of the increasingly surreal landscapes of climate change and ecological emergency.
About the author James Leo Cahill is associate professor of cinema studies and French at the University of Toronto and general editor of Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture .
Discourse | Journal for |
---|
University of Minnesota Press este un renumit editor academic afiliat cu Universitatea din Minnesota.
Fondată în 1925, s-a impus ca un editor principal de lucrări academice, inclusiv cărți și reviste, într-o gamă largă de discipline.
Presa publică lucrări în domenii precum studii culturale, antropologie, istorie, sociologie, studii de mediu, critică literară și multe altele.
Este deosebit de cunoscut pentru contribuțiile sale la domenii precum studiile indigene, studiile americane și teoria critică.
Pe lângă monografiile academice, University of Minnesota Press publică, de asemenea, o gamă variată de lucrări non-ficțiune, destinate cititorilor generali interesați de subiecte precum istoria regională, justiția socială și problemele culturale contemporane.
Una dintre trăsăturile distinctive ale University of Minnesota Press este angajamentul său de a publica lucrări care contestă înțelepciunea convențională, depășesc limitele disciplinare și se implică în probleme sociale și intelectuale presante.
Presa este cunoscută pentru procesul riguros de evaluare inter pares și pentru dedicarea de a promova voci și perspective diverse în mediul academic și nu numai.
Prin publicațiile sale, University of Minnesota Press contribuie la progresul cunoștințelor și înțelegerii în științe umaniste, științe sociale și nu numai, făcându-l o instituție vitală în peisajul publicării academice.